Veranderaanpak met Champions (PWN)
Daar gaan we weer... Een nieuw systeem voor kennismanagement of een oplossing voor informatiebeheer of “we gaan online!” of... Wat we ook organisatiebreed veranderen met betrekking tot de document- en/of kennishuishouding, het heeft vaak nogal wat impact. En de kans op kostbare vertraging of zelfs mislukking blijft best groot. En dat is knap lastig en kan je jaren blijven achtervolgen.
Dus we blijven alert op zinvolle instrumenten bij verandertrajecten. Eentje daarvan lijkt het werken met Champions. De kern hiervan is om te komen tot een stevige acceptatie door de gebruikers.
Werken met champions is één van de elementen van een succesvolle aanpak, dus het blijft nog steeds nodig te zorgen voor een goede verankering, een heldere aanpak etc. maar zoals bekend is HET struikelblok bij veel projecten: de acceptatie.
Een praktijkvoorbeeld
Waterleidingbedrijf PWN is met c.a. 600 m/v overgestapt op Office 365 en SharePoint Online. DIV speelt hierbij een essentiële rol in de projectaanpak en besluitvorming. Een essentieel onderdeel van de nieuwe document- en kennishuishouding wordt gevormd door het informatie- en samenwerkingsplatform e-Plaza. Dit is een digitale portal naar informatie en kennis, voor de medewerkers, de externe relaties en business partners. Het platform ondersteunt de organisatie in samenwerken, kennis delen, kennis hergebruiken, mensen vinden, kunde vinden en informeren/communiceren.
Eén van de twintig rollen in de realisatie en beheersorganisatie van het e-Plaza project is de Champion. Het aanstellen van Champions is belangrijk voor de acceptatie van e-Plaza. Champions zijn PWN-medewerkers vanuit verschillende sectoren met kennis van de afdelingen en natuurlijke motivatie om collega’s te ondersteunen bij optimaal gebruik van e-Plaza. Ze kennen bij voorkeur de (werk)processen van een organisatieonderdeel/Sector en kunnen derhalve beoordelen hoe deze processen het beste kunnen worden ondersteund. De Champion maakt de afweging of e-Plaza de bedrijfsvoering voor een gevraagde behoefte wel de beste ondersteuning biedt en in welke oplossingsvorm en draagt deze informatie over. Om deze reden wordt per Sector ten minste één champion geselecteerd en opgeleid.
Champions worden betrokken bij de test en acceptatie van de oplossing die wordt gebouwd. En ze kunnen andere personen enthousiasmeren voor het gebruik van e-Plaza en weerstand wegnemen doordat zij goed weten wat de mogelijkheden zijn. Champions functioneren organisatiebreed om bruggen te bouwen tussen de verschillende organisatieonderdelen. Hun rol is om met zoveel mogelijk personen met invloed in de organisatie het gesprek aan te gaan over het gebruik van e-Plaza om dit op een positieve manier te beïnvloeden.
Primaire verantwoordelijkheid van een Champion:
•Overdragen en inzichtelijk maken van de (werk)processen van een organisatieonderdeel
•Testen en accepteren van de te bouwen oplossing
•Enthousiasmeren van andere personen
•Leveren van kennis en kunde aan collega’s
Boeiend toch? En dan hebben we het nog niet eens over de beheerstructuur, de centrale rol van DIV hierbij, het documentbeheer, de Privacy en informatiebeveiliging, Kennisportal e-Plaza, kortom de ervaringen van deze pioniers... Zie daarvoor de links, het groene kader en vooral ook hieronder:
Meer weten?
15 september 2016 is er een Heterdaadsessie bij Waterleidingbedrijf PWN: Archiveren & Kennisdelen in SharePoint Puur, Geleerde Lessen. ‘DIV: Profilering en Champions’ is daar het onderwerp van een parallelsessie.
donderdag 15 september 2016
... één van de elementen van een succesvolle aanpak...
De Heterdaadsessie bij PWN staat in het teken van Archiveren en Kennisdelen met SharePoint Puur, Geleerde Lessen...
Aan bod komen bijv. Lessen van de Pioniers, Kennisportal e-Plaza, Profilering DIV, Privacy in de Cloud...
Hieronder alvast wat achtergrond-informatie over het item Veranderaanpak met Champions.
Nieuws, Activiteiten en Tips van het Papieren Tijger Netwerk.
Papieren Tijger Netwerk
Een Papieren Tijger is een klantgerichte professional rond document/informatie/content/kennis: iemand met oog voor visie en beleid, die zijn oor te luisteren legt bij anderen en zijn tanden zet in nieuwe dienstverlening!
Het Papieren Tijger Netwerk telt ruim 700 eigenzinnige Document-, Kennis- en Contentprofessionals met als missie: elkaar scherp houden met een knipoog; stimuleren van een persoonlijke visie en rol in het SharePoint-, Cloud- en Content Management-tijdperk.
Het Netwerk bevordert kennisdeling door bijeenkomsten (o.a. Heterdaadsessies), cursussen, het Kenniscentrum en andere vormen van netwerken. En natuurlijk deze Nieuwsbrief...
Join de Group ‘Papieren Tijger Netwerk’ op LinkedIn!
Reactie? Commentaar? Wat vind je van dit artikel? Klik hier.
Of reageer op de LinkedIn groep van het Netwerk.
index Kenniscentrum
• Aanpak: succes (DOK)
• Aanpak: verleiden (DNB)
• Actualiteitsmonitoring (Den Haag)
• Afdelingsnaam (CBS)
• Archiveren anno 2011 (TUD)
• Attendering (ING)
• Auteursrechten vs. Open Access (TUD)
• Bibliotheekrobot Randtriever (Erasmus)
• Challenging Minds (ING)
• Champions (PWN)
• Channelmanagement (UWV)
• CoachingOurselves (ING)
• Competenties (DNB)
• Contentintegratie en databases (RWS)
• Contentintegratie (Praktizijnsbibliotheek)
• Contentmanagement (CBS)
• Corporate DMS/eDocs (Den Haag)
•Data Archivering (TUD)
•Delve (PWN)
• Dienstverleningsovereenkomst (KIT)
• Digibib en Social Media (RWS)
• Digital Natives (CBS)
• Digitale Innovatie (KIT)
• Digitaliseren op verzoek (Den Haag)
• Digitalisering tabellen (CBS)
• DIV (KdK)
• DIV Beleid: Strategisch Kader (Ymere)
• DIV-Beleid: Wet en Techniek (Ymere)
• DIV in de Cloud (PWN)
• DMS: SharePoint (AFM)
• Documentbeheer in de Cloud (PWN)
• Dossiers (CBS)
• Elektronisch Archief/Dossier (UWV)
• Erfgoed uitdragen (KIT)
• FlexDIV
• Games (DOK)
• Het Nieuwe Werken (Ymere)
• Het Nieuwe Werken Case TU (TUD)
• Het Nieuwe Werken Context (Ymere)
• HNW volgens Yahoo! (RWS)
• Impact Monitoring (Erasmus)
•Informatiedienstverlening (DNB)
• Informatieplattegrond (AFM)
• Innovatieve Kennisontwikkeling (RWS)
• Inputmanagement (UWV)
• Interne Marketing (TUD)
• iPhone (UMCG)
• Kennis Café (ING, TUD, Deltares)
• Kenniscockpit (UMCG)
• Kennisportal e-Plaza (PWN)
• Kwaliteits Award (AFM)
• LinkedIn (UMCG)
• Van LiveLink naar SharePoint (AFM)
• Metadatering modellen (RWS)
• Mobiel DMS (Den Haag)
• Multitouch (DOK)
• Netvibes (DOK, UMCG)
• Nieuwe media (ING)
• Newsdesk (Buitenlandse Zaken)
• Open source kennisbronnen (ING)
• Open Acces/Repositories (Erasmus)
• Outputmanagement (UWV)
• Overleven in zwaar weer (KIT)
• Portal/zoekmachine (CBS)
• Portals: gapende lacunes (Praktizijn)
• Post na evacuatie (RWS)
• Projectarchivering (RWS)
•Records Continuüm (Den Haag)
•Red je iNek (PWN)
• Repositories/Open Acces (Erasmus)
• Research Data Management (Erasmus)
• RMA: SharePoint (AFM)
• Schakelfunctie (Praktizijnsbibliotheek)
• Second Life (UMCG)
• SharePoint 2010 (Ymere)
•SharePoint & Archivering (TUD)
•SharePoint: de Experts (Deltares/TUD)
•Social Media (AFM)
•So You Think You Can Google (DNB)
•Stukkenstroom (KdK)
•Substitutie (RWS)
• Taxonomie (CBS)
• Tegendraadsessie (Praktizijnsbibliotheek)
• Tools (UMCG)
• Transformatie (CBS)
• User Experience (DOK)
• Verandermanagement (AFM)
• Visie & Beleid (UWV)
• Vraag en Aanbod (Deltares)
• Web 2.0 (TUD)
• Werkvormen (Deltares)
Program Sessie PWN: Archiveren & Kennisdelen met SharePoint Puur
Plenair
๏Live demo
• Ontvangst met broodjes
• Rondleiding Kantoor
• Netwerkborrel
Parallelsessies (2 uit 4)
๏Schonen van Fileshares/netwerkschijven
Zie ook
๏Mens achter de Tijger Hans Stoelman
๏Mens achter de Tijger Margreet Zwenne
๏Mini-site over de sessie