Informatie en nieuws: van creëren en zoeken tot managen en substitueren...
Informatie en nieuws: van creëren en zoeken tot managen en substitueren...
Informatiedienstverlening bij De Nederlandsche Bank
Informatiedienstverlening is een fascinerend vakgebied dat voortdurend in ontwikkeling is. Dat betekent bijblijven op vele deelgebieden, maar ook: zorgen dat er de juiste dienstverlening wordt ontwikkeld inclusief infrastructuur, bemensing, processen etc.
Hoe doet men dat nou in de praktijk? Hieronder een momentopname van een aansprekende organisatie: De Nederlandsche Bank anno 2016. Hoe ontwikkelt zich daar de afdeling Informatiediensten (50 m/v)?
Nieuwsvoorziening (incl. beeld en geluid)
Dagelijks verzorgt Informatiediensten (ID) de nieuwsvoorziening voor DNB. Dat gebeurt met de content aangekocht vanuit LexisNexis en een nieuwsvoorzieningsapplicatie gemaakt in HP Idol. Rond half negen wordt de topic DNB in de media verstuurd en rond 11 uur alle andere topics. De Nederlandsche Bank is druk bezig met het doorontwikkelen van deze dienst door het toevoegen van beeld- en geluidsfragmenten. Ook wordt gewerkt aan een nieuwsvoorzieningsapp.
Digitaal werken (DRM en substitutie)
Het in gebruik nemen van een recordmanagementsysteem en het inregelen van documentcreatie suggereert wel digitaal werken, echter papier duikt altijd op onverwachte momenten weer op. De Nederlandsche Bank heeft vanaf 1997 een documentmanagement systeem, vanaf 2001 RM, vanaf 2004 digitale postvoorziening en in 2010 een nieuwe werkwijze waarbij document en recordmanagement samen is gevoegd en in 2015 substitutie. Veel ontwikkelingen en toch (soms) nog nieuw papieren archief.
DNB-brede zoekmachine, So You Think You Can Google
Informatiediensten is de trotse eigenaar van de DNB-brede zoekmachine (Navi, HP Idol 10) waarmee een aantal in- en externe bronnen is te doorzoeken. Naast het doorontwikkelen van functionaliteit en het uitbreiden van de bronnen, geven ze ook op regelmatige basis trainingen. Samen met Henk van Ess is de training So You Think You Can Google ontwikkeld (SYTYCG).
Ziehier een uitgebreid overzicht van alle mogelijke Google Tips & Trucs, die DNB gebruikt.
Henk van Ess heeft een eigen presentatie gedeeld via slideshare.
Accountmanagement
In april 2015 is ID heringedeeld met een accountsectie en een expertsectie. De accountsectie richt zich met name op de klanten en het informatiecentrum, de expertsectie gaat qua onderwerpen meer de diepte in. Het onderscheid tussen archief en bibliotheek wordt door de klant niet gemaakt in de informatievragen, dit zou binnen de afdeling ook geen verschil meer moeten maken.
SharePoint in de Cloud
Sinds 2015 werkt De Nederlandsche Bank aan de overgang naar SharePoint. De afdeling Informatiediensten speelt hierbij een belangrijke rol in de stuurgroep en in de programmaboard. Een belangrijk doel is te komen tot eenvoudiger beheer, standaardisering en minder applicaties. De gekozen SharePoint variant bevindt zich in een interne cloud.
En nog veel meer...
Op dinsdagmiddag 15 maart 2016 was er een Heterdaadsessie van het Papieren Tijger Netwerk bij de genoemde afdeling Informatiediensten van De Nederlandsche Bank. Daar vormen de bovenstaande onderwerpen de vijf agendapunten op het programma.
dinsdag 15 maart 2016
Fascinerend vakgebied. Er is geen eind aan de ontdekkingen...
De Heterdaadsessie bij De Nederlandsche Bank staat in het teken van SharePoint in de (interne) Cloud...
Maar aan de orde komen ook bijvoorbeeld de items Nieuwsvoorziening, Digitaal werken (DRM en substitutie), DNB-brede zoekmachine, So You Think You Can Google en Accountmanagement.
Hieronder alvast wat achtergronden.
Nieuws, Activiteiten en Tips van het Papieren Tijger Netwerk.
Papieren Tijger Netwerk
Een Papieren Tijger is een klantgerichte informatie-professional (m/v) met oog voor kansen en technologie, die zijn oor te luisteren legt bij anderen en zijn tanden zet in nieuwe dienstverlening!
Het Papieren Tijger Netwerk telt zo’n 700 van die eigenzinnige Document-, Informatie-, Content- en Kennis-professionals met als missie: elkaar scherp houden met een knipoog; stimuleren van een persoonlijke visie en rol in het Google- en SharePoint-tijdperk.
Het Netwerk bevordert kennisdeling door bijeenkomsten (o.a. Heterdaadsessies), het Kenniscentrum en andere vormen van netwerken. En natuurlijk deze Nieuwsbrief...
Join de Group ‘Papieren Tijger Netwerk’ op LinkedIn!
Reactie? Commentaar? Wat vind je van dit artikel? Klik hier.
Of reageer op de LinkedIn groep van het Netwerk.
index Kenniscentrum
• Aanpak: succes (DOK)
• Aanpak: verleiden (DNB)
• Actualiteitsmonitoring (Den Haag)
• Afdelingsnaam (CBS)
• Archiveren anno 2011 (TUD)
• Attendering (ING)
• Auteursrechten vs. Open Access (TUD)
• Bibliotheekrobot Randtriever (Erasmus)
• Challenging Minds (ING)
• Champions (PWN)
• Channelmanagement (UWV)
• CoachingOurselves (ING)
• Competenties (DNB)
• Contentintegratie en databases (RWS)
• Contentintegratie (Praktizijnsbibliotheek)
• Contentmanagement (CBS)
• Corporate DMS/eDocs (Den Haag)
•Data Archivering (TUD)
•Delve (PWN)
• Dienstverleningsovereenkomst (KIT)
• Digibib en Social Media (RWS)
• Digital Natives (CBS)
• Digitale Innovatie (KIT)
• Digitaliseren op verzoek (Den Haag)
• Digitalisering tabellen (CBS)
• DIV (KdK)
• DIV Beleid: Strategisch Kader (Ymere)
• DIV-Beleid: Wet en Techniek (Ymere)
• DIV in de Cloud (PWN)
• DMS: SharePoint (AFM)
• Documentbeheer in de Cloud (PWN)
• Dossiers (CBS)
• Elektronisch Archief/Dossier (UWV)
• Erfgoed uitdragen (KIT)
• FlexDIV
• Games (DOK)
• Het Nieuwe Werken (Ymere)
• Het Nieuwe Werken Case TU (TUD)
• Het Nieuwe Werken Context (Ymere)
• HNW volgens Yahoo! (RWS)
• Impact Monitoring (Erasmus)
•Informatiedienstverlening (DNB)
• Informatieplattegrond (AFM)
• Innovatieve Kennisontwikkeling (RWS)
• Inputmanagement (UWV)
• Interne Marketing (TUD)
• iPhone (UMCG)
• Kennis Café (ING, TUD, Deltares)
• Kenniscockpit (UMCG)
• Kennisportal e-Plaza (PWN)
• Kwaliteits Award (AFM)
• LinkedIn (UMCG)
• Van LiveLink naar SharePoint (AFM)
• Metadatering modellen (RWS)
• Mobiel DMS (Den Haag)
• Multitouch (DOK)
• Netvibes (DOK, UMCG)
• Nieuwe media (ING)
• Newsdesk (Buitenlandse Zaken)
• Open source kennisbronnen (ING)
• Open Acces/Repositories (Erasmus)
• Outputmanagement (UWV)
• Overleven in zwaar weer (KIT)
• Portal/zoekmachine (CBS)
• Portals: gapende lacunes (Praktizijn)
• Post na evacuatie (RWS)
• Projectarchivering (RWS)
•Records Continuüm (Den Haag)
•Red je iNek (PWN)
• Repositories/Open Acces (Erasmus)
• Research Data Management (Erasmus)
• RMA: SharePoint (AFM)
• Schakelfunctie (Praktizijnsbibliotheek)
• Second Life (UMCG)
• SharePoint 2010 (Ymere)
•SharePoint & Archivering (TUD)
•SharePoint: de Experts (Deltares/TUD)
•Social Media (AFM)
•So You Think You Can Google (DNB)
•Stukkenstroom (KdK)
•Substitutie (RWS)
• Taxonomie (CBS)
• Tegendraadsessie (Praktizijnsbibliotheek)
• Tools (UMCG)
• Transformatie (CBS)
• User Experience (DOK)
• Verandermanagement (AFM)
• Visie & Beleid (UWV)
• Vraag en Aanbod (Deltares)
• Web 2.0 (TUD)
• Werkvormen (Deltares)
HETERDaadsessie
15 maart 2016
De Nederlandsche Bank
•Infodiensten in Transformatie
•SharePoint project DNB Connect
•Drie parallelsessies
•Demonstratie DNB Connect
•Ontvangst met broodjes
•Netwerkborrel
Parallelsessies (3 uit 4):
•Digitaal werken
(DRM en substitutie)
•Nieuwsvoorziening DNB (inclusief beeld- en geluidsfragmenten)
•DNB-brede zoekmachine (HP Idol 10) inclusief verkorte training So You Think You Can Google
•Accountmanagement
Mens achter de Tijger