Kennis Café (Graafsessie)
Een Kennis Café (knowledge café) is een methode om een groep mensen bij elkaar te brengen en een open, creatief gesprek te starten over een onderwerp van gezamenlijke belang... zodat door het uitwisselen en het delen van ideeën en kennis een dieper begrip ontstaat van de materie. Uiteindelijk moet het gesprek leiden tot actie in de vorm van betere besluitvorming en innovatie.
Doel van een Kennis Café:
๏Het begrijpen van een complex onderwerp (probleem)
๏Het verkrijgen van inzicht in elkaars perspectieven en meningen
๏Een denk-proces (reflectie) op gang brengen
๏Bespreken van onderwerpen die nadere bestudering nodig hebben, die niet direct duidelijk zijn
๏Uitwisselen van kennis, ervaringen en verhalen over een onderwerp
๏Kennismaken met collega’s (en klanten)
๏Jezelf dingen horen zeggen waarvan je dacht geen weet te hebben!
๏Opdoen van nieuwe ideeën en nieuwe inzichten
Met deze manier van observatie & reflectie komt... verandering op gang.
Ingrediënten
๏Een plek waar mensen zich op hun gemak en ontspannen kunnen voelen, met tafels en stoelen voor ca. 5 mensen per tafel, liefst met wat versnaperingen erbij
๏Een groep mensen – 16 tot 32 mensen is optimaal
๏Een begeleider om het café in te leiden en overzicht te houden – de begeleider hoeft geen specialist te zijn, gewoon een goede luisteraar met voorzitters-kwaliteiten
๏Een krachtige vraag om het gesprek op gang te brengen
๏Tijd – bij voorkeur 1,5 tot 2 uur, maar korter kan ook.
๏Geen flip charts in de zaal
De tijd is slechts een indicatie. Onthoud: voor een goed gesprek is tijd nodig.
Instelling
Open, creatieve conversatie draait om dialoog, niet om debat. In plaats van een standpunt te verdedigen, richten de deelnemers zich op wederzijds begrip door een eerlijke uitwisseling van ideeën en inzichten.
Meer specifiek:
๏Stel aannames uit, oordeel niet
๏Observeer en luister naar elkaar
๏Verwelkom verschillen en onderzoek deze
๏Bied ruimte zodat onderwerpen die taboe zijn, veilig besproken kunnen worden
๏Luister naar je innerlijke stem
๏Neem tijd, vertraag de discussie
๏Zoek naar de onderliggende betekenis
Werkwijze (bijvoorbeeld)
De begeleider neemt enkele minuten (afhankelijk van of de deelnemers al ervaring hebben met kenniscafé’s) om het café te introduceren, het doel uit te leggen en de vraag te stellen. Een gastspreker kan het thema van het café inleiden en de vraag stellen, maar diens spreektijd moet strikt worden beperkt. In kleine groepjes van 4-5 personen bespreken de deelnemers de vraag gedurende 30-60 minuten.
Op verzoek van de begeleider wisselen de groepen gemiddeld 3 keer van samenstelling; de deelnemers voeren dus ieder 3 gesprekken van 10-20 minuten. Na de gesprekken in de kleine groepjes vormen de deelnemers een grote cirkel en wisselen 15-30 minuten ideeën en gedachten uit.
Maar... er zijn natuurlijk allerlei variaties mogelijk. Bovenstaande informatie is van David Gurteen en Mireille Jansma. Mireille is de grote inspirator van het Graafsessie-concept. Het Papieren Tijger Netwerk heeft varianten op het Kenniscafé toegepast bij o.a. de Heterdaadsessie bij ING in 2011 en TU Delft Library in 2013 en Deltares in 2014.
Benieuwd?
Wil je zelf aan deze aanpak proeven? Wegens groot succes wordt deze methodiek opnieuw ingezet op 22 november 2016, tijdens de Graafsessie SharePoint in het Informatiedomein bij VNO-NCW/MKB-Nederland! Zie hier.
dinsdag 22 november 2016
Nieuws, Activiteiten en Tips van het Papieren Tijger Netwerk.
Papieren Tijger Netwerk
Een Papieren Tijger is een klantgerichte professional rond document/informatie/content/kennis: iemand met oog voor visie en beleid, die zijn oor te luisteren legt bij anderen en zijn tanden zet in nieuwe dienstverlening!
Het Papieren Tijger Netwerk telt ruim 700 eigenzinnige Document-, Kennis- en Contentprofessionals met als missie: elkaar scherp houden met een knipoog; stimuleren van een persoonlijke visie en rol in het SharePoint-, Cloud- en Content Management-tijdperk.
Het Netwerk bevordert kennisdeling door bijeenkomsten (o.a. Heterdaadsessies), cursussen, het Kenniscentrum en andere vormen van netwerken. En natuurlijk deze Nieuwsbrief...
Join de Group ‘Papieren Tijger Netwerk’ op LinkedIn!
Nadere informatie over de Graaf Tijger Graaf sessie:
Titel
Datum
Tijd
Locatie
Achtergronden
Aanmelden
Topics
Graafsessie SharePoint in het Informatiedomein Samen de diepte in!
dinsdag 22 november 2016
12.30 – 17.00 uur, broodjes vooraf, netwerkborrel toe.
VNO-NCW/MKB-Nederland te Den Haag
kan hier
๏Hoe pak je succesvol de metadatering aan in SharePoint?
๏Hoe kom je tot succesvolle workflows in Nintex of SharePoint?
๏Welke aspecten zijn essentieel voor een succesvolle kennisbank in SharePoint?
๏Wat te doen om een zoekfunctionaliteit te krijgen die werkt?
๏Hoe kom je tot een succesvolle registratie van digitale en papieren post?
Reactie?
Commentaar?
Wat vind je van dit artikel?
Klik hier.
Of reageer op de LinkedIn groep van het Netwerk.
De Graafsessie op 22 november 2016 staat in het teken van SharePoint in het Informatiedomein...
Achterover leunen is er niet bij. Op interactieve wijze graven we de diepte in ;-)
Naast het PreMortem, de Out of the Box-sessie en het Vraag en Aanbod plein krijg je ook de kans (jezelf) te adviseren binnen de KennisCafés. Daarover gaat deze pagina!
index Kenniscentrum
• Aanpak: succes (DOK)
• Aanpak: verleiden (DNB)
• Actualiteitsmonitoring (Den Haag)
• Afdelingsnaam (CBS)
• Archiveren anno 2011 (TUD)
• Attendering (ING)
• Auteursrechten vs. Open Access (TUD)
• Bibliotheekrobot Randtriever (Erasmus)
• Challenging Minds (ING)
• Champions (PWN)
• Channelmanagement (UWV)
• CoachingOurselves (ING)
• Competenties (DNB)
• Contentintegratie en databases (RWS)
• Contentintegratie (Praktizijnsbibliotheek)
• Contentmanagement (CBS)
• Corporate DMS/eDocs (Den Haag)
•Data Archivering (TUD)
•Delve (PWN)
• Dienstverleningsovereenkomst (KIT)
• Digibib en Social Media (RWS)
• Digital Natives (CBS)
• Digitale Innovatie (KIT)
• Digitaliseren op verzoek (Den Haag)
• Digitalisering tabellen (CBS)
• DIV (KdK)
• DIV Beleid: Strategisch Kader (Ymere)
• DIV-Beleid: Wet en Techniek (Ymere)
• DIV in de Cloud (PWN)
• DMS: SharePoint (AFM)
• Documentbeheer in de Cloud (PWN)
• Dossiers (CBS)
• Elektronisch Archief/Dossier (UWV)
• Erfgoed uitdragen (KIT)
• FlexDIV
• Games (DOK)
• Het Nieuwe Werken (Ymere)
• Het Nieuwe Werken Case TU (TUD)
• Het Nieuwe Werken Context (Ymere)
• HNW volgens Yahoo! (RWS)
• Impact Monitoring (Erasmus)
•Informatiedienstverlening (DNB)
• Informatieplattegrond (AFM)
• Innovatieve Kennisontwikkeling (RWS)
• Inputmanagement (UWV)
• Interne Marketing (TUD)
• iPhone (UMCG)
• Kennis Café (ING, TUD, Deltares)
• Kenniscockpit (UMCG)
• Kennisportal e-Plaza (PWN)
• Kwaliteits Award (AFM)
• LinkedIn (UMCG)
•Van LiveLink naar SharePoint (AFM)
• Metadata en Zoeken (Graafsessie VNO)
• Metadatering modellen (RWS)
• Mobiel DMS (Den Haag)
• Multitouch (DOK)
• Netvibes (DOK, UMCG)
• Nieuwe media (ING)
• Newsdesk (Buitenlandse Zaken)
• Open source kennisbronnen (ING)
• Open Acces/Repositories (Erasmus)
• Outputmanagement (UWV)
• Overleven in zwaar weer (KIT)
• Portal/zoekmachine (CBS)
• Portals: gapende lacunes (Praktizijn)
• Post na evacuatie (RWS)
• Projectarchivering (RWS)
•Records Continuüm (Den Haag)
•Red je iNek (PWN)
• Repositories/Open Acces (Erasmus)
• Research Data Management (Erasmus)
• RMA: SharePoint (AFM)
• Schakelfunctie (Praktizijnsbibliotheek)
• Second Life (UMCG)
• SharePoint 2010 (Ymere)
•SharePoint & Archivering (TUD)
•SharePoint: de Experts (Deltares/TUD)
•Social Media (AFM)
•So You Think You Can Google (DNB)
•Stukkenstroom (KdK)
•Substitutie (RWS)
• Taxonomie (CBS)
• Tegendraadsessie (Praktizijnsbibliotheek)
• Tools (UMCG)
• Transformatie (CBS)
• User Experience (DOK)
• Verandermanagement (AFM)
• Visie & Beleid (UWV)
• Vraag en Aanbod (Deltares)
• Web 2.0 (TUD)
•Werkvormen (Deltares)
• Zoeken en Metadata (Graafsessie VNO)
Sessie in een notendop
Kies tevoren uit 4 topics:
Metadata, Kennisbank, Zoekfunctie, Postregistratie
Pak 1 of 2 ervan aan in 3 rondes:
•PreMortem-sessie:
Breng op posters de mogelijke faalfactoren in kaart.
•Out of the Box-sessie:
Onderzoek de gewenste aanpak.
•Kenniscafé: Adviseer jezelf en elkaar.
Wissel tussentijds plenair de leerervaringen uit. En krijg antwoord op jouw vragen op het Vraag en Aanbod plein!
Ziehier de uitnodiging.