... Cloud... Databases... Intranet... Yammer... Kennisportaal...
... Cloud... Databases... Intranet... Yammer... Kennisportaal...
Tips
Digibib en Social Media (RWS)
Hebben we als organisatie een bibliotheek nodig? Boeken bestel je toch zelf, tegenwoordig? En documentalisten? Wat moet je daarmee, we hebben toch internet? Een enorm kennisgebied dreigt verloren te gaan door deze overversimpelingen.
Als reactie is de Digitale Bibliotheek in opmars. Een definitie van Wikipedia:
“De verzameling van diensten en informatie-objecten
๏die de gebruiker helpen in het omgaan met informatie-objecten
๏en de organisatie en bewaring van deze objecten
๏die direct of indirect beschikbaar zijn
๏via digitale/elektronische wegen."
Informatie-objecten is een eindeloos begrip. Een andere indicatie van de breedte van dit thema zijn onderstaande fragmenten uit de visienota “Bibliotheek in het digitale tijdperk” van de VOB-Commissie Digitale Bibliotheek:
๏“... op basis van de beschikbare content innovatieve toepassingen bedenken...
๏... van groot belang om innovatiekracht te mobiliseren: alle ramen en deuren moeten wijd open voor gebruikers, externe experts, samenwerkingspartners en alliantiepartijen...
๏... vraagt om betrokken collega’s met gedegen inhoudelijke kennis; flexibele, open en creatieve geesten die innovatief ondernemen, die de interactie met de klant zoeken...
๏... om die schatkamer van de digitale bibliotheek verder gevuld te krijgen...
Eén van de hamvragen lijkt: is die digitale bibliotheek echt wel een schatkamer? Of is het vooral een interface? Een continu actueel en gekalibreerd knooppunt in een intelligent geweven en vibrerend web waarlangs de gebruiker met zo min mogelijk ruis vindt wat hij nodig heeft: dat ene draadje, die ene link, zijn “informatie-object”.
Nog zo’n hamvraag: hoe word je zo’n digitale spin?
Bibliotheken binnen kennisintensieve organisaties krijgen (pakken) soms de kans om deze route te volgen, soms ook niet. De keuze voor innovatieve dienstverlening gebaseerd op werkelijke (zij het soms onontdekte) behoeften lijkt veelbelovend.
Case RWS
Een boeiende case is Rijkswaterstaat, de overheidsorganisatie die de Nederlandse wegen en waterwegen ontwikkelt en beheert, met 9000 medewerkers die talrijke (grootschalige) projecten uitvoeren.
De Digitale Bibliotheek van Rijkswaterstaat voorziet de eigen netwerkorganisatie van informatie op allerlei locaties, tijden en in allerlei vormen. Digitaal is daarbij het sleutelwoord. De informatie die geboden wordt, komt uit allerlei databases, maar ook steeds meer uit Sociale Media. Zo wordt het bedrijfsintranet ingezet om informatie te genereren en te delen, er is een discussieplatform Yammer waarop meningen, kennis en documenten gedeeld worden, medewerkers kunnen zelf de eigen rapporten publiceren op het kennisportaal Kennisplein, openbare rapporten worden in een cloudoplossing aangeboden. Dit sluit aan bij de ambitie van de overheid om maximaal openbaar toegankelijk te zijn.
Daarnaast wordt ook Twitter gemonitord, wordt Facebook actief ingezet voor werving en publiciteit en is er een actieve nieuwsgaring vanuit de landelijke persdatabanken.
Niet voor niets meldt Binnenlands bestuur op 29 november 2012 dat Rijkswaterstaat, na twee eerdere tweede plaaten, in 2012 is verkozen als Overheidsorganisatie 2.0. RWS wist zich vooral te onderscheiden door zijn communicatie met burgers en... door zijn initiatieven om de interne kennisuitwisseling en samenwerking te verbeteren. Het sociale intranet, waarin Yammer (een intern Twitter) is geïntegreerd, kreeg een eervolle vermelding. Het is een succes: iedere medewerker heeft er een eigen profielpagina met zijn expertise, directe collega’s en de laatste updates van Yammer, LinkedIn en Twitter. Liefst 7000 van de 9000 medewerkers van Rijkswaterstaat hebben een Yammer-account. Ze gebruiken dat om actief hun kennis en expertise te delen en samen te werken.
Vraag het de RWS-experts
Op dinsdagmiddag 28 mei 2013 is er een Heterdaadsessie van het Papieren Tijger Netwerk bij Rijkswaterstaat en worden de bovenstaande vragen beantwoord in een speciale expertsessie over Digibib, Social Media en Nieuwsvoorziening.
Je kunt de sessie op Twitter volgen via #DIM13
Wil je dit ook meemaken? Deelname is nog mogelijk. Zie hier voor nadere details.
dinsdag 9 april 2013
Een Papieren Tijger is...
... een klantgerichte professional rond document en kennis: iemand met oog voor visie en beleid, die zijn oor te luisteren legt bij anderen en zijn tanden zet in nieuwe dienstverlening!
Het Papieren Tijger Netwerk telt ruim 400 eigenzinnige Document-, Kennis- en Contentprofessionals met als missie: elkaar scherp houden met een knipoog; stimuleren van een persoonlijke visie en rol in het intranet- en content management-tijdperk.
Het Netwerk bevordert kennisdeling door bijeenkomsten (o.a. Heterdaadsessies), cursussen, het Kenniscentrum en andere vormen van netwerken. En natuurlijk deze Nieuwsbrief...
Join de Group ‘Papieren Tijger Netwerk’ op LinkedIn!
Tijdens de Heterdaadsessie bij Rijkswaterstaat op 28 mei 2013 staat centraal:
Digitaal Archief, Digitale Bibliotheek, Digitale Ambtenaren....
Er zijn diverse onderliggende items zoals SharePoint, substitutie en Digitaal portaal.
Hieronder het item: Digibib, Social Media en nieuwsvoorziening. Zie ook hier.
index Kenniscentrum
๏Aanpak: succes (DOK)
๏Aanpak: verleiden (DNB)
๏Actualiteitsmonitoring (Den Haag)
๏Afdelingsnaam (CBS)
๏Archiveren anno 2011 (TU)
๏Attendering (ING)
๏Bibliotheekrobot Randtriever (Erasmus)
๏Challenging Minds (ING)
๏Channelmanagement (UWV)
๏CoachingOurselves (ING)
๏Competenties (DNB)
๏Contentmanagement (CBS)
๏Corporate DMS/eDocs (Den Haag)
๏Data Archivering (TU)
๏Dienstverleningsovereenkomst (KIT)
๏Digibib en Social Media (RWS)
๏Digital Natives (CBS)
๏Digitale Innovatie (KIT)
๏Digitaliseren op verzoek (Den Haag)
๏Digitalisering tabellen (CBS)
๏DIV (KdK)
๏DIV Beleid: Strategisch Kader (Ymere)
๏DIV-Beleid: Wet en Techniek (Ymere)
๏DIV in de Cloud (PWN)
๏DMS: SharePoint (AFM)
๏Documentbeheer in de Cloud (PWN)
๏Dossiers (CBS)
๏Elektronisch Archief/Dossier (UWV)
๏Erfgoed uitdragen (KIT)
๏Games (DOK)
๏Het Nieuwe Werken (Ymere)
๏Het Nieuwe Werken Context (Ymere)
๏HNW volgens Yahoo! (RWS)
๏Impact Monitoring (Erasmus)
๏Informatieplattegrond (AFM)
๏Inputmanagement (UWV)
๏Interne Marketing (TU)
๏iPhone (UMCG)
๏Kennis Café (ING, TU, Deltares)
๏Kenniscockpit (UMCG)
๏Kwaliteits Award (AFM)
๏LinkedIn (UMCG)
๏Van LiveLink naar SharePoint (AFM)
๏Metadatering modellen (RWS)
๏Mobiel DMS (Den Haag)
๏Multitouch (DOK)
๏Netvibes (DOK, UMCG)
๏Nieuwe media (ING)
๏Open source kennisbronnen (ING)
๏Open Acces/Repositories (Erasmus)
๏Outputmanagement (UWV)
๏Overleven in zwaar weer (KIT)
๏Portal/zoekmachine (CBS)
๏Post na evacuatie (RWS)
๏Projectarchivering (RWS)
๏Records Continuüm (Den Haag)
๏Repositories/Open Acces (Erasmus)
๏Research Data Management (Erasmus)
๏RMA: SharePoint (AFM)
๏Second Life (UMCG)
๏SharePoint 2010 (Ymere)
๏SharePoint & Archivering (TU)
๏Social Media (AFM)
๏Stukkenstroom (KdK)
๏Substitutie (RWS)
๏Taxonomie (CBS)
๏Tools (UMCG)
๏Transformatie (CBS)
๏User Experience (DOK)
๏Verandermanagement (AFM)
๏Visie & Beleid (UWV)
๏Vraag en Aanbod (Deltares)
๏Web 2.0 (TU)
๏Werkvormen (Deltares)