Het Stadsarchief als Kennisknooppunt
rondom Informatiebeheer
Het Stadsarchief als Kennisknooppunt
rondom Informatiebeheer
Amsterdam: oude handelsmacht en vooral actueel kennisknooppunt. Waar ervaar je dat beter dan in het Stadsarchief?
Krijg een strategische blik en praktische inzichten, zoals visie en aanpak rond E-Depots, maar ook Linked Data, Digitale Kwaliteitsbeheersing,
3D-collecties ontsluiten, Crowdsourcing, TMLO...
Dinsdagmiddag 31 oktober 2017.
Onze gastheer is Directeur Bert de Vries, Gemeentearchivaris van Amsterdam.
A4
aanbieder
Aanpak
abonnementen
accountmanagement
Add-on
Adlib
advisering
Afdelingsnaam
apparaten
Applicatie nabouwen
archief
Archief opslag
Archiefbeheer
Archiefdozen
Archiefmedewerker
Archiefopslag
Archiefteam
Archiefvernietiging
Archiefwet
Archieven
Architectuurpartner
Architectuurtools
archivaris
Archiveren
Archivering
archiveringssite
Archivistiek
atlassen
Attendering
backups
banen
barcode
basislijst bestandsformaten
beheer
beheermodules
beheerorganisatie
beleidsarchivaris
best practice
Beste Kantoorgebouw van Nederland
beveiligingseisen
bewerkingsovereenkomst
bibliothecaris
bibliotheek
Bibliotheken
Board
boek
boventalligheid
Broodjes
Business Information Services
case
Catalogus
Challenging Minds
Champions
checklist
Circl
classificatie
cloud-archiefbeleid
CoachingOurselves
column
COM
communicatie
Competenties
consultant
Content
Contentintegratie
Contentmanagement
controle
cultuurhistorisch bezit
Curator
cursus
Data Archivering
Decos
Delpher
Delve
Demonstratie Zaaksysteem
DI-consulenten….
dienstverlening
Digibib en Social Media
Digitaal archief
Digitaal zaaksgewijs werken
Digital Document Exchange
Digital Natives
digitale bibliotheek
digitale bibliotheek van de toekomst
Digitale Duurzaamheid
digitale handtekening
Digitale Innovatie
Digitale Tijger
digitale toekomst
Digitaliseren
Digitalisering
Digitalisering tabellen
Digitaliseringswens
DIM
disciplines
DIV
DM
DMS: SharePoint
Document Management
Document Management Systeem
Document Registration Management Systeem
Document Structuur Plan (DSP)
Document workflow
document- en kennismanagement
Documentair
documentaire informatievoorziening
Documentalist
Documentcentrum
Documenthuishouding
documentmanagement
Documentmanager
documentprofessional
documentprofessionals
Documentsoorten
Dossierreeks
Dossiers
dossiervorm
DRM
duplicaten
E-Depot
E-depot & Metadatering, geleerde lessen
E-Plaza
ECDL-test
ECM
eConnect
eenpitter
eenpitters
effecten
effectencollectie
Elektronisch Archief/Dossier
Enterprise Content Management
Erfgoed
Europese computerrijbewijs
evenement
Fileshare
flexgebouw
flexibiliteit
foto
foto- en filmmateriaal
fotocollecties
gebouwendossiers
gedigitaliseerd
Gemeentebrede mailbox
Gemeentebrede vervanging
gemetadateerd
gesynchroniseerd
geuzennaam
gevelschilden
Governance
handleidingen
Het DIV-bedrijf: veranderende rol en werkzaamheden
Het Nieuwe Digitale en Zaaksgewijze Werken
Het Nieuwe Werken
Heterdaadsessie
Historie is hip
historisch beleidsarchief
Historisch Bezit
ICT
In control krijgen van de gehele informatiehuishouding
Informatie Expertise Team
Informatiearchitectuur
Informatiebeheer
Informatiebeveiliging
Informatieplattegrond
informatieprofessional
Information & Resource Centre
Information extraction
Information Rights Management
Inhoudstypes
Inhuurkrachten
Innovatieve Kennisontwikkeling
Inputmanagement
intern
Interne Marketing
intranet
iPhone
job
juridische dossiers
kaarten
kantoormachines
Kennis Café
kennisbronnen
Kenniscentrum
Kenniscockpit
Kennisdeling
Kennismanagement
kennisprofessional
kennisprofessionals
kernactiviteiten
kerngebruikers
key-gebruikers
knipoog
Kunst & Historisch bezit
kunsthistoricus
Kwaliteits Award
Kwaliteitsbewaking/KIDO*
kwaliteitsslag
Kwaliteitssysteem voor vervanging
landje-pik
leergang
leerproces
leerstoelendossiers
legacy
Leringen
lessons learned
licenses
lifecycle
LinkedIn
Louter
maatwerk
machtigingen
Mais-Flexis
manuals
mappen
maquettes
Masterplan naar Digitaal Verantwoord
match
Mediatheek
Mens achter de Tijger
Meridian
meta-dataschema
metadata
Metadata-ervaringen
metadatamodel
metadatavelden
Metadatering
meubilair
microdata
Microsoft
Microsoft Cloud
Middeleeuwse handschriften
Migratie
Multitouch
munten
Nationaal Archief
Nederlandse content
negatieven
NEN 2082
Netvibes
Netwerkborrel
Nieuwe media
nieuwsvoorziening
Nieuwtjes
OCR-Scanstraat
Office 365
OneDrive
OneNote
Op Heterdaad
Open Access
Open source
Open Tenzij
openbaar
opleider
opleidingsinstelling
opleidingsinstituut
Opschoning Fileshares
opvragingen
ordeningsprincipes
Outputmanagement
Outsourcen
Parallelsessies
pdf
PDF/A
PDFA
persoonsgegevens
pionier
pioniers
Portal/zoekmachine
Positie
Post na evacuatie
Postregistratie
PR-materiaal
pre-internet gegevensdragers
prenten
presentatie
preventieve conservering
Printer
Printing
Privacy
pro-actief
producent
profilering
Projectarchivering
projectensites
projectservers
projectsgewijs
projectsitevorm
Puur
PWNext!
R&D
rechtenbeheer
Record Center
recordmanagement
records
recordsmanagement
Registraties
Repositories
requirements
RM
RMA: SharePoint
roadmap
Robot Process Automation
Rondleiding
Scanstraat en registratie
scenario
schonen
secretariële archiefstukken
Security
selectie
selectie & vernietigingslijst
SharePoint
SharePoint Online Cloud
Simon Been
sjablonen
Smart Document Capture
social
social media
Stadsarchief Amsterdam
stakeholders
Standaarden
state-of-the-art
Strategisch Kader
Stukkenstroom
substitutie
Taken & Competenties
Taxonomie
teamsites
Technische documentatie
Technische tekeningen
terabytes
Textdatamining
textiel
tijdschrift
tijdschriften
Tijgernootjes
Tijgerspin
TMLO
Toepassingsprofiel Metadatering Lokale Overheden
tombstones
tools
topic
topic
Topstukken.
Transformatie
Transformatie van Team DI
Trefwoordenlijst
uitgever
up-to-date
User Experience
Vacature
Van LiveLink
veiligheid
Verandermanagement
vernietiging
vernietigingstermijnen
vertrouwelijk
Visie & Beleid
Visie en Uitvoering
voetbalvelden vol archief
volumedalingen
voorselecties
voorwaarden aanreiken
Web 2.0
Webarchivering
webcontentmanagement
webmanager
Websitebeheer
Workflow
Workflowmanagement
Xillio
Yammer
zaak
zaakgerichte ordening
zelfsturing
zoekmachine
iD-Lab
Wat een historie: Stadsarchief Amsterdam... Dat geldt natuurlijk voor het monumentale pand en sowieso voor Amsterdam als handelsmacht in de Gouden Eeuw, maar al helemaal voor het Stadsarchief zelf waarin die rijke geschiedenis tot leven komt. En toch gaat het nu niet om de testamenten van Rembrandt, Peter Stuyvesant of Michiel de Ruyter en ook niet over de onderaardse ruimtes met imposante bankkluizen of het beruchte kogelgat in de directiekamer, maar over de rol van het stadsarchief als kennisknooppunt rondom informatiebeheer.
Dinsdagmiddag 31 oktober 2017 ervaren we het, op Heterdaad... Stadsarchief Amsterdam: van Strategie tot Kwaliteit en van E-depot tot Linked Data.
Onze gastheer is Directeur Bert de Vries, Gemeentearchivaris van Amsterdam.
En ja… we doen natuurlijk een prachtige rondleiding ;-)
Als je wilt weten wat er in Amsterdam speelt op het gebied van informatievoorziening kun je niet heen om de afdeling Toezicht, Beleid en Advies van het Stadsarchief. Niet alleen zorgt deze voor kaders en houdt hij toezicht over de processen en projecten zoals die in de gemeentelijke clusters bij de diverse Informatiebeheerteams worden uitgevoerd, maar er wordt ook beleid ontwikkeld op al die boeiende gebieden waar we allemaal mee te maken hebben, van verbeteringen en een kwaliteitssysteem op het gebied van informatiebeheer tot data governance. Andere aandachtspunten variëren van - heel praktisch - een uitgebreide scanstraat tot afstemming met dataknooppunten en andere partijen in het hoofdstedelijke informatielandschap. Een belangrijk item is uiteraard het E-depot, maar ook bijvoorbeeld duurzame bestandsformaten en de Amsterdamse metadatastandaard (die zelfs vooraf ging aan TMLO). En de opslag van 3D modellen, zoals van tunnels, in het kader van duurzame toegankelijkheid van informatie. Weer heel andere aandachtspunten zijn de toepassing van Linked Data en van Crowdsourcing, maar ook onderwerpen als openbaarheid en openbaarheidswetgeving. Dus ja, het barst van de expertises en experts daar...
Zoveel boeiende inhoudelijke onderwerpen, maar ook zo interessant hoe alle lijntjes samenkomen in een strategisch overzicht. Voor dat laatste gaan we uiteraard luisteren naar en in gesprek met directeur Bert de Vries. Dat gebeurt in de eerste plenaire sessie. Voor de inhoudelijke topics komen maar liefst 7 vakspecialisten aan het woord, met name in de vorm van 6 parallelsessies waarvan je er 2 of 3 kunt kiezen. De organisatie is in handen van Laura Koopmans, Adviseur Toezicht, Beleid & Advies Informatiebeheer.
Een unieke organisatie op een unieke locatie
In 2007 verhuisde het toenmalige gemeentearchief naar het monumentale Gebouw De Bazel: het imposante voormalige hoofdkantoor van de Nederlandsche Handelmaatschappij en de ABN AMRO, een pronkstuk van de Nederlandse 20e-eeuwse architectuur, met koloniale en koninklijke allure. Dat was de grootste verhuizing ooit binnen Amsterdam; veertig kilometer archiefstukken kregen een nieuwe plek. Daarmee was het Stadsarchief een feit: het historisch documentatiecentrum van de stad Amsterdam.
Inmiddels omvat het 49 kilometer archieven, een historisch-topografische collectie met miljoenen kaarten, tekeningen en prenten, een bibliotheek en omvangrijke geluids-, film- en fotoarchieven. Uiteraard is in de afgelopen jaren veel archiefmateriaal gedigitaliseerd, deels ontsloten via de website. Verder zijn er meer dan 340.000 foto's en tekeningen met betrekking tot Amsterdam te vinden. En er is een echte Schatkamer waar je meer dan 300 topstukken kunt bewonderen. In de filmzaal worden historische films over Amsterdam vertoond. Maar daarbij blijft het niet, zoals je al las. Het Stadsarchief borrelt en bruist van de nieuwe ontwikkelingen:
Neerlands eerste goedgekeurde E-depot
E-depots vormen op zichzelf al een boeiend terrein. Het doel is natuurlijk het waarborgen dat de digitale archieven op langere termijn toegankelijk blijven zonder verlies van gegevens. Die gegevens blijven altijd toegankelijk en kunnen betrouwbaar, volledig en authentiek in hun context worden gereproduceerd.
Het Amsterdamse depot is als eerste in Nederland getoetst (op de eisenset ED3, Eisen Duurzaam Digitaal Depot versie 1.0) en in orde bevonden. Dat was in 2012, er is dus ruime ervaring. Zo zijn de originele persoons- en archiefkaarten van het Amsterdamse bevolkingsregister uit de periode 1939-1994 gescand en in het e-depot bewaard, ook zijn de openbare gedeelten via de website van het Stadsarchief in te zien en kunnen de originelen worden vernietigd. Zelfs de website wordt er periodiek op gearchiveerd.
En toch wordt er hard gewerkt om de aanlevering beter te organiseren. Er zijn daartoe via Business Information Planning verschillende scenario's ontwikkeld en met eentje vindt momenteel een pilot plaats. Daaraan gekoppeld wordt nader uitgewerkt hoe collecties toegankelijk gemaakt kunnen worden via een E-depot. Ook interessant: welke richtlijnen hanteert het Stadsarchief voor een actieve bewaarstrategie? Denk aan risico’s, bestandsformaten, leesbaarheid en dataverlies. Ana van Meegen, expert duurzame toegankelijkheid van het Stadsarchief, is degeen die ons hierin wegwijs maakt in een plenaire sessie.
Maar liefst zes parallelsessies...
Het programma is zo vol dat we de opening van de sessie hebben vervroegd tot 12.30 uur. Dat geeft voldoende ruimte voor een schitterende rondleiding, maar ook zes parallelsessies, verspreid over 3 rondes:
•Digitale kwaliteitsbeheersing op industriële schaal
•3D informatie toegankelijk (Brainbox-sessie)
•Linked Data: Stad vol data. Stad vol mogelijkheden.
•Openbaarheid en wetgeving
•Crowdsourcing van archiefwerk
•Metadatering: TMLO of eigen standaard? (Brainbox-sessie)
Hieronder worden ze toegelicht!
Digitale kwaliteitsbeheersing op industriële schaal
Al in 2003 digitaliseerde het Stadsarchief vele duizenden documenten per jaar. In 2017 worden er nog steeds evenveel gescand als toen… maar dan per dag! :-)
Er is inmiddels sprake van een waar geïndustrialiseerd scanproces. Inderdaad: Geïndustrialiseerde Digitalisering... Alleen door gebruik te maken van principes uit de industrie kan een dagproductie van 20.000 scans beheersbaar worden gehouden. Centraal staat het begrip proces: de kwaliteit van het proces bepaalt immers de kwaliteit van het eindproduct. Dus moet de focus niet sec op de scans en het eindproduct liggen, maar vooral op het werkproces: een grootschalig, gestandaardiseerd proces dat continu doorgaat en schaalbaar is. Daartoe wordt zoveel mogelijk geautomatiseerd en praktisch en nuchter tegen de kwaliteitsbeheersing aangekeken, gericht op proces-stabiliteit en proces-beheersbaarheid. Dat betekent: geen schade aan originelen, alle betekenisvolle informatie in de gescande versie, alle informatie gedigitaliseerd en: de scans zijn gekoppeld aan de juiste metadata.
Erg boeiend is natuurlijk hoe de kwaliteitsbeheersing in de praktijk plaatsvindt. Denk aan audits en steekproeven en rapportages, maar ook de competenties van de medewerkers. Marc Holtman, senior medewerker Presentatie en Participatie van het Stadsarchief, doet een boekje open.
Duurzaam, maar hoe? TMLO is “hot” maar niet “zalig”
Het is natuurlijk cruciaal dat digitale archivering duurzaam is en dus bestandsformaten toekomstvast zijn. Voor documenten denken we dan aan pdf/a. Maar ja, er is continu sprake van nieuwe inzichten en technologische ontwikkelingen. Het digitale landschap verandert zo snel. En de standaard duurzame archiveringsformaten moet mee-evolueren, met alle gevolgen van dien en met name dat bepaalde bestandsformaten toch in onbruik raken. Hoe duurzaam is ‘duurzaam’ dan nog?
Het Stadsarchief heeft hier uiteraard een eigen visie op, ook voor audiovisuele bestanden zoals Videotulen. Er worden in het vakgebied meerdere formaten gehanteerd die ‘de voorkeur’ hebben of ‘acceptabel’ zijn, van mxf en MPEG-4 tot THEORA. Ook op het gebied van beeld-archivering zijn interessante ontwikkelingen rond het International Image Interoperability Framework (IIIF). Ook spannend is het onderwerp TMLO. Stadsarchief Amsterdam heeft daar een geheel eigen kijk op. Hun Amsterdamse metadatastandaard ging vooraf aan TMLO en is op details afwijkend.
Mooie materie om met elkaar over te gaan brainboxen. Eric Saaman, Adviseur en Projectleider Digitale Archivering van het Nationaal Archief, gaat met ons in een parallelsessie in debat over het vraagstuk: Standaardmetadata (TMLO en zo), zijn die nou wel zo nodig? Kan informatie niet op een andere manier toegankelijk blijven?
Nieuwe standaards: Linked (Open) Data
Super boeiend is natuurlijk wat er gaande is rond Linked Data. Linked Data zorgt ervoor dat gestructureerde gegevens zo gepubliceerd kunnen worden op het internet dat ze beter bruikbaar zijn, bijvoorbeeld door de onderlinge samenhang te verhelderen en door standaardisatie en het vergemakkelijken van hergebruik. Het gevolg is dat de betreffende informatie sneller te vinden is, met inzichtelijke en duurzame verbanden.
Dus terwijl het internet een ‘web van documenten’ is, verbonden door ‘domme’ hyperlinks, wil het semantisch web daar betekenis aan toevoegen door Linked Data. De relaties met de archiefwereld zorgen dan voor een compleet nieuwe uitdaging, zeker ook het bieden van context aan de eigen collecties. Ook hier is sprake van een diverse set aan standaarden en technologieën.
Een intrigerende toepassing is wat er in Amsterdam gebeurt: Stad vol data. Stad vol mogelijkheden. Kees Schaatsbergen, Informatieadviseur bij Onderzoek, Informatie en Statistiek (OIS) van gemeente Amsterdam neemt ons mee. Amsterdam beschikt over een schat aan gegevens over de stad. Met innovatieve datatoepassingen ontstaan allerlei nieuwe mogelijkheden voor dienstverlening, handhaving en participatie van Amsterdammers.
Crowdsourcing van (particulier) archiefwerk
Het verwerven en ontsluiten van documenten in handen van particulieren is een aparte activiteit van het Stadsarchief waarvoor inmiddels actieve acquisitie plaatsvindt. Advisering is een belangrijk onderdeel hiervan, evenals begeleiding. Dit loopt uiteen van het verstrekken van een handleiding tot technisch advies, maar ook t.a.v. inhoudelijke toegankelijkheid. Als het komt tot daadwerkelijke overdracht is er natuurlijk sprake van technische controle, selectie, ordening, registratie e.d. Ook dit is een vakgebied apart met zijn eigen bijzonderheden.
Erg spannend is de inzet van Crowdsourcing als oplossing om vooral die vele private collecties te ontsluiten, maar ook Bevolkingsregisters, Notariële akten, persfoto’s en kaarten. Als een collectie te omvangrijk is om te digitaliseren en indexeren, kan een beroep worden gedaan op het grote publiek. Je weet: vele handen maken licht werk. Maar ook dat moet goed begeleid worden. Hoe doe je dat? Hoe betrek je het brede publiek bij jouw organisatie en hoe maak je op een goede en leuke manier gebruik van hun kennis, kunde, energie en tijd? Het Stadsarchief heeft ruime ervaring met crowdsourcing, al sinds 2011. Nelleke van Zeeland, medewerker Presentatie en Participatie van het Stadsarchief deelt in deze parallelsessie die ervaringen en... denkt graag mee over mogelijke crowdsourcingsplannen van anderen.
3D Collecties (brainboxsessie)
Hoe maak en hou je 3D informatie toegankelijk? Wat zijn ervaringen, ook met knelpunten en het oplossen daarvan? Denk aan de opslag van de modellen, zoals van tunnels, in het kader van duurzame toegankelijkheid van informatie. Een belangrijk onderwerp hierbij is het Bouw Informatie Model (BIM). Little & Big BIM (via COINS) naar Archief. Ruud van der Meer, BIM Regisseur bij het Ingenieursbureau van Gemeente Amsterdam duikt hier met ons in. Na een korte inleiding gaat hij graag in discussie.
Openbaarheid en openbaarheidswetgeving
Heeft de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB) zijn langste tijd gehad? Ontwikkelingen in de informatie-netwerksamenleving stellen steeds grotere eisen aan de openbaarheid van informatie, zodat burgers over een gelijkwaardige informatiepositie kunnen beschikken.
Informatie moet real time beschikbaar zijn, zodat burgers bijvoorbeeld de overheid kunnen controleren (democratische controle), zodat burgers en overheid samen kunnen werken (co-creatie) en zodat de informatie kan worden gebruikt in allerlei toepassingen voor commerciële en niet commerciële doeleinden (app’s). Voor succesvolle implementatie van nieuwe wet- en regelgeving is (actieve) openbaarheid randvoorwaardelijk. Denk bijvoorbeeld aan de Omgevingswet of het Wetsvoorstel Open Overheid (WOO) die wellicht de WOB gaat vervangen.
Ook voor deze parallelsessie hebben we een bijzondere spreker: Roger Vleugels, door de minister benoemd tot Extern Adviseur Overheidsarchieven voor de Commissarissen van de Koning, op voordracht van de Commissarissen van de Koning en de Algemeen Rijksarchivaris. Hij constateert dat Nederland een van de traagste en daardoor duurste Wob-landen is. “Vooral door de verslonsde archieven (die de Wob traag maken en beslissingen vaak onvolledig)”. Hij kan het weten, want Roger voert zaken als advocaat op dit gebied (ruim 5000) en adviseert en doceert erover. Als dit geen pittige sessie wordt... ;-)
Stadsarchief nieuwe editie
Tot voor kort hanteerde Amsterdam een organisatiemodel met Diensten en Stadsdelen en dus verspreide DIVs die centraal ondersteund werden. De afdeling Concerndiensten van het Stadsarchief zorgde voor advisering en ondersteuning en gemeentelijke archiefinspectie. Dat waren niet alleen adviserende en kaderstellende, maar ook uitvoerende (ondersteunende) werkzaamheden. De afdeling bestond uit circa 30 personen, al dan niet extern.
Sinds 2015 zijn de stadsdelen verleden tijd en zijn Informatiebeheer-activiteiten opgenomen in de vijf nieuw gevormde clusters. Dat werkt zo: in de clusters zijn de voormalige diensten en stadsdelen zo veel mogelijke samengevoegd naar domein. Elke cluster bevat een Informatievoorzieningseenheid (IVE) met daarbinnen teams Informatiebeheer (IB), Functioneel beheer (FB), Proces en Informatie Management (PIM). Een IVE geeft ondersteuning aan alle eenheden binnen het betreffende cluster. Bij die IVE’s zijn ook de uitvoerende werkzaamheden belegd binnen het team Informatiebeheer.
De afdeling Toezicht, Beleid en Advies (TBA) van het Stadsarchief nu is adviserend en kaderstellend voor het informatiebeheer in de hele stad, inclusief toetsing (archiefinspectie). Zowel organisatorisch als inhoudelijk en qua duurzame toegankelijkheid van informatie is TBA nog volop in ontwikkeling in de richting van het expertise-centrum voor Informatiebeheer van de gemeente Amsterdam.
Boeiende case, of niet? Zoveel kennis en expertise!
Zie ik je op dinsdagmiddag 31 oktober?
Met Tijgergroet,
Simon
Titel: Op Heterdaad... Digitale Toekomst van Informatie & Erfgoed (ABNAMRO Bank)
Datum: Dinsdag 31 oktober 2017.
Plaats: Vijzelstraat 32, 1017 HL Amsterdam.
Tijd: ongeveer van 12.30 tot 17.00, borrel tot 18.00 uur.
Gastheer: Directeur Bert de Vries, Gemeentearchivaris van Amsterdam.
Organisator: Laura Koopmans, Adviseur Toezicht, Beleid & Advies Informatiebeheer
Dagvoorzitter: Simon Been, Papieren Tijger Netwerk.
Route: OV: tram, Lijn 24, halte Muntplein.
Auto: zie de website Parkeren in Amsterdam van de gemeente.
Programma volgt bij de bevestiging.
Kosten: € 145,- per lid. Exclusief voor leden (dat geldt ook voor meekomende collega's).*
Geen lid? € 195,- (deelname, incl. contributie 2017) en je bent lid. Zie voor details hier.*
Geen werk? Voor jou hebben we andere tarieven. We helpen je graag up-to-date blijven!
Aanmelding kan gewoon via een mailtje. Vermeld wel graag jouw Functie en Kostenplaats of Ordernummer als je organisatie daarmee werkt! Uiteraard krijg je een bevestiging en factuur.
Alle bedragen zijn exclusief BTW.
*Meekomende collega(s)? Zijn ze al lid of is de organisatie bedrijfslid, dan betalen ze de ledenprijs, anders de Geen lid-prijs met daarin de contributie voor het hele jaar.
Mocht je na aanmelding onverhoopt niet aanwezig kunnen zijn dan kun je een collega in jouw plaats laten gaan, mits 2 dagen tevoren diens gegevens zijn doorgegeven. Afmelden kan kosteloos tot 10 werkdagen voor de sessie, anders worden je de deelnamekosten in rekening gebracht.
De teksten op deze site zijn met grote zorg opgesteld en gebaseerd op door de gastorganisatie goedgekeurde uitnodigingsteksten. Het Netwerk kan geen garantie geven dat de sessie voldoet aan door teksten opgeroepen verwachtingen, maar doet daar uiteraard wel zijn uiterste best voor!
De kosten die in rekening worden gebracht, vloeien uitsluitend voort uit de organisatorische en publicitaire activiteiten van het Papieren Tijger Netwerk.
Van Strategie tot Kwaliteit en E-depot tot Linked Data (Stadsarchief A’dam)
dinsdag 31 oktober 2017
Reactie?
Commentaar?
Wat vind je van dit artikel?
Klik hier.
Of reageer op de LinkedIn groep van het Netwerk.
Notendop
Heterdaadsessie
Kennisknooppunt
rondom Informatiebeheer
Datum 31 oktober 2017
Tijd 12.30 – 17.00 uur
Locatie Stadsarchief Amsterdam
HETERDaadsessie
31 oktober 2017
Plenair
•Strategische blik op vaktechnische ontwikkelingen
•E-Depot: Visie & Aanpak
•Ontvangst met broodjes
•Uitgebreide rondleiding
•Netwerkborrel
Parallelsessies (2 of 3 uit 6):
•Digitale kwaliteitsbeheersing op industriële schaal
•3D informatie toegankelijk*
•Linked Data: Stad vol data. Stad vol mogelijkheden.
•Openbaarheid en wetgeving
•Crowdsourcing van archiefwerk
•Standaardmetadata (TMLO en zo), zijn die nou wel zo nodig?*
✴Deze twee zijn Brainbox-sessies. Na een inleiding door de gastorganisatie gaan we sparren. Sprekers onder voorbehoud.
Zie verder de pagina’s
Hoeveel parallelsessies?
Er zijn ofwel 2 parallelsessies van elk een uur (lekker lang) ofwel 3 van elk 40 minuten (lekker veel). De keuze wordt voorgelegd aan de inschrijvers. Meeste stemmen gelden!
Update: meerderheid kiest 3!
Amsterdam: oude handelsmacht en vooral actueel kennisknooppunt. Waar ervaar je dat beter dan in het Stadsarchief?
Krijg een strategische blik en praktische inzichten, zoals visie en aanpak rond E-Depots, maar ook Linked Data, Digitale Kwaliteitsbeheersing,
3D-collecties ontsluiten, Crowdsourcing, TMLO...
Ja ja: 31 oktober 2017!
Kosten
€ 145,- per lid. Exclusief voor leden (dat geldt ook voor meekomende collega's).*
Geen lid? € 195,- (voor deelname, incl. contributie 2017) en je bent lid. *
Heb je als lid een nog geldige bonus* van ‘n voorgaande sessie, dan betaal je € 120,-.
Lidmaatschapsdetails hier.
Vermeld bij aanmelding graag jouw Kostenplaats of Ordernummer als je organisatie daarmee werkt!
✴Schrijf in per e-mail voor 30 september 2017 en je krijgt een bonus van € 25. Die bonus geeft je recht op een korting van 25 euro op één van de eerstvolgende twee sessies.
Alle bedragen excl. BTW