Sparren over digitale lacunes,
ongeduldige lezers, aarzelende uitgevers
aan de hand van een Tegendraadse case
Sparren over digitale lacunes,
ongeduldige lezers, aarzelende uitgevers
aan de hand van een Tegendraadse case
Verslag
Foto’s
Sheets
Digitale Spin is de Nieuwsbrief van het Papieren Tijger Netwerk.
Tegendraadsessie op dinsdagmiddag 13 oktober 2015 bij de grootste bibliotheek in de Nederlandse rechtspraktijk: Praktizijn, Rechtbank Amsterdam
Leren van eigenzinnige vakgenoten. Een Tegendraadse case met drie subthema’s en stellingen.
Uiteen in kleine groepjes en samen sparren over die stellingen. Terugkoppeling. Zo simpel.
Waarover?
• Digitale lacunes. Veel te veel must-know informatie is niet (goed) vindbaar. Pak aan!
• Aarzelende uitgevers. Uitgevers lossen je probleem niet op. Dat moet je zelf regelen. In overleg. Hoe?
• Ongeduldige (of luie) lezers. Wij weten exact wat ze echt nodig hebben. En dat bieden we ze. O ja?
Case hierover door directeur Paul Rodenburg van Praktizijn.
Daarna korte reacties door een uitgever, een gebruiker en een informatiespecialist. En vooral… in kleine groepjes sparren:
Dinsdagmiddag 13 oktober in Rechtbank Amsterdam.
Tegendraads… Sparren over luie lezers, digitale lacunes en trage uitgevers.
Voor alle vakgenoten. Niet specifiek juridisch.
Inclusief broodjes.
Trefwoorden zijn: documentmanagement, kennismanagement, contentmanagement, recordmanagement, DIV, DIM, Digitale Tijger, Tijgerspin, archief, bibliotheek, informatieprofessional, documentaire informatievoorziening, webcontentmanagement, recordsmanagement, knipoog, geuzennaam, archivaris, bibliothecaris, webmanager, intranet, banen, jobs, column, Heterdaadsessie, Op Heterdaad, Agenda, Tips, Nieuwtjes, Attendering, Mens achter de Tijger, Kenniscentrum, document- en kennismanagement, documentprofessionals, kennisprofessionals, Documentcentrum, Dossiers, Dossierreeks, leergang, cursus, euroforum, checklists, cases, best practices, foto’s, presentaties, topics, pdf’s, boeken, tijdschriften, aanbieders, producenten, uitgevers, verenigingen, evenementen, opleiders, opleidingsinstituten, opleidingsinstellingen, consultants, documentprofessional, kennisprofessional,
checklist, case, best practice, foto, presentatie, topic, pdf, boek, tijdschrift, aanbieder, producent, uitgever, vereniging, evenement, opleider, opleidingsinstituut, opleidingsinstelling, consultant, Tijgernootjes, tip van de maand, attendering, eenpitter, eenpitters, web 2.0, LinkedIn
Simon Been
Erna Slangen
Digitale bibliotheek
Digitaal archief
Digitalisering
Digitaliseren
Archiefbeheer
Archivering
Archiveren
Archief opslag
Catalogus
Taxonomie
Archieven
Bibliotheken
Document Management
Document Management Systeem
Document Management System
Archiefmedewerker
Documentmanager
Documentair
Archivistiek
Mediatheek
Archiefopslag
Document workflow
Workflow
Workflowmanagement
Printing
Printer
Postregistratie
Informatiebeheer
Websitebeheer
Archiefvernietiging
Documentalist
Vacature
Vacatures
Afdelingsnaam
Archiveren
Attendering
Challenging Minds
CoachingOurselves
Competenties
Contentintegratie
Contentmanagement
Data Archivering
Digibib en Social Media
Digital Natives
Digitale Innovatie
Digitalisering tabellen
DMS: SharePoint
Dossiers
Elektronisch Archief/Dossier
Erfgoed
Het Nieuwe Werken
Informatieplattegrond
Innovatieve Kennisontwikkeling
Inputmanagement
Interne Marketing
iPhone
Kennis Café
Kenniscockpit
Kwaliteits Award
Metadatering
Multitouch
Netvibes
Nieuwe media
Open source kennisbronnen
Outputmanagement
Portal/zoekmachine
Post na evacuatie
Projectarchivering
RMA: SharePoint
Strategisch Kader
Stukkenstroom
Substitutie
Taxonomie
Transformatie
User Experience
Van LiveLink
Verandermanagement
Visie & Beleid
Web 2.0
Architectuurpartner
Informatiearchitectuur
Visie en Uitvoering
Masterplan naar Digitaal Verantwoord
Documenthuishouding
In control krijgen van de gehele informatiehuishouding
Scanstraat en registratie
A4 tot historische boeken en kaarten
Digitaal archief cases Landelijk Incasso Centrum en Klantbeeld
Architectuurtools: meta-dataschema, basislijst bestandsformaten, ordeningsprincipes)
Het DIV-bedrijf: veranderende rol en werkzaamheden
Sparren met vakgenoten over de aanpak van uitgevers en hun digitale titels en portals, over contentintegratie en de lacunes in het digitale aanbod, over eigenwijze, ongeduldige informatieconsumenten? En dat aan de hand van een tegendraadse case: een vakgenoot die dat op ongebruikelijke wijze aanvliegt? Lees verder!
Magische lamp
Ken je die mop van de man die zijn sleutels laat vallen in het donker en ze loopt te zoeken? Vraagt een voorbijganger waar hij ze liet vallen. Wijst hij verderop: ‘daar’. ‘Waarom zoek je dan hier?’ ‘Omdat hier een straatlantaarn staat.’ De Google-lamp…
Ongeduldig en tegen beter weten in volgen onze gebruikers (in onze systemen) zo de makkelijke weg. Vaak is het resultaat ‘goed genoeg’. Maar soms absoluut niet. Je kent het. Ook bij externe bronnen. Hoe belangrijk is dat ene tijdschrift, dat Kluwer niet levert? Of dat ene net iets te oude boek van die belangrijke auteur? Of bepaalde buitenlandse vakliteratuur? Echt, ook LexisNexis heeft lacunes. Het punt is dat uitgevers en portals lang niet alles digitaal (kunnen, willen, durven) aanbieden. En dan die onderhandelingen…
Meedrijven? Of zelf roeien? De case
Sommige bibliotheken leggen zich neer bij deze luie lezers, digitale lacunes en aarzelende uitgevers. Directeur Paul Rodenburg van de Praktizijnsbibliotheek - het onafhankelijke juridische instituut van de advocatuur in Amsterdam gevestigd in de Rechtbank Amsterdam - doet dat niet. Zijn stelling: Nog niet de helft van alle relevante informatie is beschikbaar in portals. Linke soep, zeker voor de rechtspraak.
Hoe pakt Paul dit vraagstuk aan? Tegendraads natuurlijk! Prachtig voedsel voor de discussie: hoe overwin je je eigen worsteling rond digitale lacunes, uitgevers en/of gebruikers? Kom dat samen uitspitten met andere eigenzinnige vakgenoten. Niet specifiek juridisch! Op dinsdagmiddag 13 oktober 2015 in de sessie Tegendraads in Rechtbank Amsterdam!
Dit is de eerste in een serie actieve bijeenkomsten met als thema: Hoe andersdenkende informatieprofessionals overleven in tijden van sanering, digitalisering en individualisering. Na het tegendraadse verhaal van de gastorganisatie worden door de deelnemers in groepjes drie deelonderwerpen nader uitgespit.
Case: de Praktizijnsbibliotheek-aanpak in vogelvlucht
Opgericht voor de Amsterdamse advocatuur is de Praktizijnsbibliotheek de grootste bibliotheek in de Nederlandse rechtspraktijk. Meer dan 650 kantoren en 3100 advocaten 250 rechters en hun 400 supportmedewerkers worden ondersteund. Het overkoepelende facetzoeksysteem telt meer dan 85.000 titels, 33.000 auteurs en 6.000 trefwoorden op 30 juridische vakgebieden en wekelijks zo’n 150-250 nieuwe titels. De eigen website levert zo’n 400 zoekacties per week (gemiddeld 5.30 minuut p.p.) en 250 documentverzoeken en 730 unieke bezoekers per maand.
Paul’s insteek: Gebruikers kicken op kort, snel en makkelijk. Geef ze dat. Maar dan wel relevant. Hoe? Niet high-tech. Niet met grote budgetten. Niet met bla-bla. Maar gebaseerd op een helder inzicht en goed overleg met uitgevers. Bovendien heel praktisch, bijvoorbeeld zo:
• Hanteer een overzichts zoeksysteem 'boven' de uitgevers en andere bronnen.
• Biedt selecte titels van buitenlandse uitgevers aan.
• Eigen portal, incl. auteursprofielen en -informatie.
• Hanteer uitgebreide, rijke metadata incl. vakgebied, geüniformeerde(!) auteursnamen; alle auteursnamen.
• Trechter: maak gebruik van selecties in rijke context.
• Hanteer facetzoeken: met metadata zoeken in duidelijk herkenbare fragmenten.
• Wees snel: de meeste titels binnen 1 week online.
• Gebruiker geen portal-abonnee? Toch digitale titel laten bestellen.
• Hou geloof in fysieke titels. Dicht de overige lacunes met papier.
• Blijf in overleg met uitgevers. Ook zij worstelen met dit proces en de auteursrechten.
• Promoot je ‘winkel’.
Kortom: Functioneren als bundelende kracht, full-service, met een sterk over-all zoek-systeem en links naar publicaties bij de auteurs en uitgevers zelf om de zoektocht voor lezers naar relevante bronnen zo efficiënt mogelijk te stroomlijnen. Uitgebreide achtergrondinformatie vind je hier: 1. Portals: Gapende lacunes en schijnzekerheden. 2. Contentintegratie en het onzichtbare zichtbaar maken. 3. De toekomst: schakelen tussen lezers en uitgevers.
De diepte in rond luie lezers, digitale lacunes, aarzelende uitgevers
Na Paul’s inleiding worden de drie thema’s kort en krachtig neergezet door:
•Een uitgever (over aarzelende uitgevers)
•Een gebruiker (over luie lezers)
•Paul zelf (over digitale lacunes)
Dan gaan we uiteen in subgroepjes van ca. 5-6 personen. Elk groepje neemt ca. een uur lang een gekozen thema onder handen. Daarbij focus je je op jouw eigen vraagstukken en mogelijke oplossingen daarvoor. Vervolgens kom je in een tweede subgroepje en pak je jouw tweede thema aan.
Je kiest dus (twee weken tevoren) twee van de drie thema’s. Of: je kiest maar één thema en dat pak je aan in twee verschillende groepjes.
De drie thema’s staan hieronder. In de vorm van stellingen met elk drie subthema’s:
Digitale lacunes. Veel te veel must-know informatie is niet (goed) vindbaar. Pak aan! Tegendraads:
• Over-all zoeken, ook buiten de bekende bronnen
• Rijke meta datering, trechtering en facet-zoeken maakt het onvindbare vindbaar.
• Relevante titels/fragmenten/artikelen krijgen die je uitgever niet aanbiedt. Ook papier!
Ongeduldige (of luie) lezers. Wij weten exact wat ze echt nodig hebben. En dat bieden we ze. Hoe? Tegendraads:
• Must-know-analyse
• Vinger aan de pols
• Marketing en Support
Aarzelende uitgevers. Uitgevers lossen je probleem niet op. Dat moet je zelf regelen. Hoe? Tegendraads:
• Zelf actief makelen. Gebruiker geen portal-abonnee? Toch digitale titel laten bestellen
• Beheer je eigen portal, links, profielen en informatie
• Overleg en onderhandel vanuit behoeftekennis
Na elke ronde worden de resultaten plenair besproken, dus je hoort ook wat de deelnemers in andere groepjes hebben gedaan, dus ook over een onderwerp waar je niet zelf mee bezig was.
Boeiend, of niet? Zie ik je op 13 oktober?
Met Tijgergroet,
Simon
DETAILS
Titel: Tegendraads... sparren over luie lezers, digitale lacunes, aarzelende uitgevers (Praktizijnsbibliotheek)!
Datum: 13 oktober 2015.
Plaats: Rechtbank Amsterdam.
Tijd: ongeveer van 13.00 tot 17.00, borrel tot 18.00 uur.
Gastheer: Paul Rodenburg, directeur Praktizijnsbibliotheek.
Dagvoorzitter: Simon Been, Papieren Tijger Netwerk.
Route: Routebeschrijving hier. Google Maps locatie hier.
Programma volgt bij de bevestiging.
Kosten: € 145,- per lid. Exclusief voor leden (dat geldt ook voor meekomende collega's).*
Geen lid? € 195,- (deelname, incl. contributie 2015) en je bent lid. Zie voor details hier.*
Aanmelden
Alle bedragen zijn exclusief BTW.
✴Schrijf in per e-mail voor 19 september 2015 en je krijgt een bonus van € 25. Die bonus geeft je recht op een korting van 25 euro op één van de eerstvolgende twee sessies.
Mocht je na aanmelding onverhoopt niet aanwezig kunnen zijn dan kun je een collega in jouw plaats laten gaan, mits 2 dagen tevoren diens gegevens zijn doorgegeven. Afmelden kan kosteloos tot 10 werkdagen voor de sessie, anders worden je de deelnamekosten in rekening gebracht.
De kosten die in rekening worden gebracht, vloeien uitsluitend voort uit de organisatorische en publicitaire activiteiten van het Papieren Tijger Netwerk
Tegendraads... Praktizijnsbibliotheek Rechtbank Amsterdam
dinsdag 13 oktober 2015
Reactie?
Commentaar?
Wat vind je van dit artikel?
Klik hier.
Of reageer op de LinkedIn groep van het Netwerk.
Ook ter sprake
๏Overzichts zoeksysteem
๏Trage uitgevers: lacunes en rechten, onderhandelen
๏Eigen portal, eigen content, contentintegratie
๏Trechteren in rijke context
๏Facetzoeken in fragmenten
๏Ook digitale titels voor niet-portal-abonnee
๏Geloof in fysieke titels
๏Marketing
๏Wat hebben lezers echt nodig?
๏Inzet jonge generatie
Notendop
Heterdaadsessie Rechtbank Amsterdam
Datum 13 oktober 2015
Tijd 13.00 – 17.00 uur
Locatie Amsterdam
Nadere info Minisite
Sparren over digitale lacunes, uitgevers, ongeduldige lezers?
MiddagProgramma
๏Tegendraadse Case Praktizijnsbibliotheek Rechtbank Amsterdam
๏Kort: toelichting door uitgever, gebruiker, bibliotheek
๏Uiteen in groepjes
๏Ontvangst met broodjes
๏Rondleiding
๏Netwerkborrel
Parallelsessies (2 uit 3):
๏SparCafé: Digitale lacunes en contentintegratie
๏SparCafé: Wat luie lezers nodig hebben
๏SparCafé: Rechten en aarzelende uitgevers
Zie ook
๏Mens achter de Tijger Paul Rodenburg en Finette Breemer
๏Filmpje op site Praktizijnsbibliotheek
๏Mini-site over de sessie
‘Tegendraads’ is een serie actieve sessies over: Hoe overleven andersdenkende informatieprofessionals in tijden van sanering, digitalisering en individualisering? En wat kunnen we daarvan leren? Na een eigenzinnige case worden door de deelnemers in groepjes drie deelonderwerpen nader uitgespit.
Sparren over digitale lacunes, uitgevers, ongeduldige lezers?
Vast rondkijken?
Link papierentijger@digitalespin.nl
Password tgr13
Probeer hiermee vast zelf de werking van het zoeksysteem van de Praktizijn